Integracja Sensoryczna – co to takiego?
Metoda integracji sensorycznej czyli – SI, jest jedną z najnowszych metod terapeutycznych. Metodę SI stworzyła amerykanka Jean Ayres- pedagog specjalny, terapeutka i psycholog. Ayers wskazała na istotne znaczenie trzech podstawowych systemów zmysłowych, najwcześniej dojrzewających w życiu płodowym . Są to system dotykowy, system czucia głębokiego czyli czucie własnego ciała tzw propriocepcja i zmysł równowagi. Poszczególne zmysły wykonując złożone zadania współdziałają ze sobą i te procesy nazywają się integracją. Tworzenie procesów integracji sensorycznej przebiega w pniu mózgu. który jest częścią ośrodkowego układu nerwowego. Niedobór lub brak dopływu bodźców do ośrodkowego układu nerwowego, zakłóca tworzenie się prawidłowej reakcji zmysłowej i powoduje nieprawidłowości integracji sensorycznej. U sporej części dzieci nieprawidłowe zachowania, nieprawidłowe reakcje i trudności szkolne , mogą być spowodowane zaburzeniami integracji sensorycznej. Ważne aby rodzice wiedzieli, że dysfunkcje SI mają negatywny wpływ na postępy w nauce i na rozwój społeczny i emocjonalny ich dziecka.
Jeśli u Twojego dziecka obserwujesz jeden z poniższych objawów:
- niepokój, drażliwość, impulsywność
- lękliwość i postawa wycofania się
- nadruchliwość i problemy z koncentracją uwagi
- choroba lokomocyjna
- trudności w nauce czytania, pisania, liczenia
- kłopoty z równowagą i koordynacją ruchową
- szuranie nogami lub chodzenie na palcach
- strach przed wysokością lub upadkiem
- zaburzenia rozwoju językowego i zdolności komunikacyjnych
- unikanie czynności manualnych, niechęć do kolorowania, rysowania, lepienia, wycinania
- nienaturalne i silne domaganie się zabaw związanych z huśtaniem, obracaniem, ślizganiem, podskakiwaniem lub unikanie takich zabaw
- niszczenie zabawek, strącanie przedmiotów z powodu braku kontroli nad własnym ciałem.