Życia z autyzmem ciąg dalszy
Poniżej zamieszczam przydatne wskazówki dające informacje, jak osiągnąć sukces w pracy z dzieckiem ze spectrum autyzmu. 1. Zastosuj metodę „Małych kroków”. To jedna ze skuteczniejszych metod. Polega na rozłożeniu nauki na etapy. W tej metodzie dziecko będzie powoli zdobywało umiejętności i robiło postępy. 2. Zanim rozpoczniecie pracę , nawiąż z dzieckiem kontakt wzrokowy. Musisz wiedzieć, że przestało robić cokolwiek innego np.; bawić się. U wielu osób ze spectrum istnieje korelacja pomiędzy słuchaniem i patrzeniem na twarz osoby , która mówi. 3. Używaj prostych i krótkich komunikatów. Daj dziecku jasne instrukcje np: „Zrób to”, „Patrz tu”, „Słuchaj” (zamiast : a teraz posłuchaj co mam Ci do powiedzenia”). 4. Przygotuj środowisko. Z miejsca w którym będziecie ćwiczyć zdobywanie nowych umiejętności, usuń przedmioty, światła, dźwięki itp., które mogą rozpraszać dziecko lub wywoływać jego strach, rozdrażnienie itp. 5. Poinformuj dziecko z wyprzedzeniem czasowym, że będziecie rozpoczynać naukę bądź ćwiczenia jakiejś umiejętności. np.: za 10 min, następnie za 5 min, pójdziemy do łazienki aby się wykąpać. Poinformuj dziecko jak długo będzie w łazience. Możesz użyć minutnika. 6. Korzystaj z pomocy wizualnych. Czasem instrukcja słowna może nie wystarczyć i dobrze poprzeć ją wizualną reprezentacją. Możesz też pokazać dziecku wykonanie jakiejś czynności, niektóre dzieci bardzo dobrze naśladują ruchy. 7. Zrób plan dnia i pokazuj go dziecku. Wprowadzanie i utrzymywanie rutyny, może być Twoim sprzymierzeńcem. Gdy kolejność zdarzeń jest przewidywalna, dziecko czuje się bezpieczne. Warto utrzymywać rutynę w czasie ćwiczeń jednak po opanowaniu danej czynności warto wprowadzać zmiany i uczyć dziecko, że życie rutyną nie jest. 8. Zastosuj system nagradzania . Nagradzaj nawet za najmniejsze osiągnięcia. Nagroda może być też uśmiech, pochwała. 9. Ignoruj to co nie jest ważne. Skupiaj się tylko na waszym ćwiczeniu i pamiętaj, że pozytywne wzmacnianie i chwalenie dziecka motywują dużo bardziej niż krytyka. 10. Znajdź sojuszników w rodzinie, przedszkolu, szkole, wśród znajomych. Uświadom wszystkich, że spectrum autyzmu jest zaburzeniem dla którego nie wynaleziono skutecznej terapii. Twoje działania mają na celu łagodzenie skutków a nie ich usuwanie. Dlatego tak ważne jest edukowanie i angażowanie najbliższego otoczenia w Twoje działania. 11. Musisz wyposażyć się w żelazną konsekwencję i w ocean cierpliwości! Spectrum autyzmu to zaburzenie, które trwa całe życie, ale jego objawy nie są stałe i zmieniają się wraz z wiekiem dziecka i jego rozwojem. Dlatego na poszczególnych etapach życia pracować będziecie z różnymi trudnymi zachowaniami. Gdy dziecko jest małe, ćwiczyć należy np. mycie się i utrzymanie otoczenia dziecka w czystości, gdy starsze, będzie to np.; trening koncentracji uwagi potrzebny do opanowania umiejętności szkolnych. Z pomocą i wsparciem doświadczonego terapeuty, pokonywanie poszczególnych trudności będzie łatwiejsze. W kolejnych odcinkach opisywać będę przykłady radzenia sobie z trudnościami. Zachęcam Was drodzy rodzice do pisania do mnie. Wasze pytania są dla mnie inspiracją i motorem do działania. mgr Halina Nawara Pedagog Specjalny -Terapeut